Kraków do 2030 ma szansę stać się miastem neutralnym klimatycznie

Postrzegany jako jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast nie tylko w Polsce, ale i Europie, Kraków zmierza do neutralności klimatycznej. Do 2030 roku ma stać się on miastem zeroemisyjnym, i w tym celu w ramach procesu Deep Demonstrations, buduje zupełnie nową strategię transformacji. Zakłada ona inwestycje w zielony transport i termomodernizację budynków.

Zdaniem autorów programu, współczesne metropolie stoją dziś przed ogromnym wyzwaniem, aby stać się zdrowymi miejscami do życia, osiągając jednocześnie zero emisji w ciągu zaledwie kilku lat. Dlatego też EIT Climate-KIC nawiązało relacje z większością ambitnych burmistrzów i samorządów, gotowych do projektowania i wdrażania innowacji . Program ten ma na celu skutecznie zaangażować szeroką gamę interesariuszy – samorządy, przedsiębiorców, organizacje pozarządowe, instytucje edukacyjne, a przede wszystkim mieszkańców, w proces tworzenia strategii zerowej emisji dla miast.

Deep demonstration – nowa strategia dla wielkich miast

Zapewne nie wszyscy wiedzą, iż Kraków uczestniczy wraz z 14 miastami europejskimi m.in. Amsterdamem, Edynburgiem,Kopenhagą, Helsinkami,Madrytem, Malagą, Malmo, Mediolanem i Wiedniem w programie EIT Climate-KIC „Deep Demonstrations of Healthy & Clean Cities”. Jego podstawowym założeniem jest zniwelowanie szkodliwej emisji gazów cieplarnianych do minimum. Nad sposobami ich ograniczenia możliwymi dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań usprawniających działanie sektora gospodarki, mobilności, czy infrastruktury w zgodzie ze środowiskiem, prowadzili dyskusję zarówno politycy, aktywiści jak i zagraniczni eksperci.

Kraków uczestniczy w transformacji klimatycznej
Dotychczas Kraków był jednym z bardziej zanieczyszczonych miast Polski. Według IQ Air 2019 World Air Quality Report zajmował siódme miejsce w kraju i 29. w Europie. Stopniowo ma się to jednak zmieniać. Do 2030 roku miasto – wedle założeń nowej strategii klimatycznej – stanie się całkowicie zeroemisyjne. Wynika to m.in. z potrzeby dostosowywania do europejskiej polityki klimatycznej. W ramach Europejskiego Zielonego Ładu, w grudniu, szefowie rządów państw członkowskich UE przyjęli nowy cel redukcji emisji CO2 – ma to być co najmniej 55 proc. w stosunku do 1990 roku. Dlatego też, Kraków w ramach procesu Deep Demonstrations Healthy & Clean Cities buduje zupełnie nową strategię transformacji klimatycznej.

Chcemy, żeby aktywne formy podróżowania połączone z komunikacją publiczną stanowiły 75 proc. udziału w transporcie. Potrzebna jest też termomodernizacja na masową skalę, bo zmniejszenie zużycia energii to wstęp do wprowadzenia energii odnawialnej jako źródła ciepła – informuje Andrzej Łazęcki z Urzędu Miasta Krakowa.

Miasto zmapowało wszystkie prowadzone dotychczas projekty związane z klimatem, których było niemal 120. Wypracowano ścieżkę postępowania i zidentyfikowano największe wyzwania. Urząd przygotował też dwa pilotażowe projekty dotyczące obszarów, które emitują najwięcej gazów cieplarnianych, czyli transport i ogrzewanie budynków. Programy mają zakończyć się w ciągu trzech lat, a następnie mają zostać zreplikowane na skalę całego miasta.

Wyszliśmy z założenia, że skoro miasto inwestuje w przebudowę ulic, budowę stacji kolejowej, dróg rowerowych, to warto te działania skupione na niewielkiej powierzchni zebrać w pewien pakiet. Dodatkowo chcemy je obudować działaniami społecznymi, partycypacyjnymi, umożliwiającym decydowanie mieszkańcom, i połączyć z kwestiami adaptacji do zmian klimatu, czyli wprowadzić więcej zieleni, zacienienie ulic czy gospodarowanie wodą opadową – tłumaczy przedstawiciel UM Krakowa.

Zielone światło dla rowerów

Jak wynika z zapowiedzi Urzędu, docelowo udział ruchu rowerowego w Krakowie ma się zwiększyć o kilkanaście procent. Obecnie infrastruktura rowerowa, na którą składają się drogi dla rowerów, ciągi pieszo-rowerowe czy kontrapasy, liczy ok. 235 km. Nowe inwestycje, m.in. budowa nowych ścieżek rowerowych, w tym najdłuższej kładki pieszo-rowerowej w Polsce, sprawiły, że tylko w pierwszych tygodniach września 2020 roku udział ruchu rowerowego wzrósł o 26 proc. Władze miasta zakładają, że te aktywne formy podróżowania, połączone z komunikacją publiczną będą stanowić 75 proc. udziału w podróżach.

Niezbędna termomodernizacja

Kraków planuje też termomodernizację budynków na szeroką skalę. Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w opracowanej mapie cieplnej wyliczyło, że spośród ok. 770 tys. mieszkańców Krakowa 68 proc. korzysta z ciepła systemowego dostarczanego przez MPEC. Miasto planuje scentralizować wszystkie działania, co umożliwi sprawne zarządzanie i przeniesienie ryzyk z właścicieli budynków na instytucję kontrolowaną przez miasto. Jednocześnie duży projekt ma większe możliwości uzyskania długoletniego finansowania.

Termomodernizacja na masową skalę jest potrzebna, bo zmniejszenie zużycia energii to jest wstęp do wprowadzenia energii odnawialnej jako źródła energii i ciepła. Jedno bez drugiego nie zadziała wyjaśnia ekspert. – Na pewno potrzebne są zmiany w sieci ciepłowniczej. Myślimy o przebudowie źródeł ciepła na niskoemisyjne, a najlepiej w dłuższej perspektywie zeroemisyjne. Myślimy też o cyfryzacji sieci, nadaniu jej większej elastyczności, żeby można było włączać źródła energii odnawialnej do sieci ciepłowniczej. Na pewno potrzebne są, i to szybko, rozwiązania dotyczące chłodu i klimatyzowania budynków.

W procesie transformacji klimatycznej Kraków chce czerpać także z doświadczeń innych europejskich metropolii, które również uczestniczą w programie Deep Demonstrations.